تبلیغات
معمار و معماری

معمار و معماری
 
قالب وبلاگ

تادائو آندو در سال 1941 میلادی در شهر ازاكای ژاپن متولد شده است.از سن 10 تا 17 سالگی بیشتر وقتش را صرف ساختن مدل ها و الگوهای چوبی از كشتی ها و هواپیما می كرد . در اوایل بیست سالگی ، شخصاً تصمیم گرفت سبكی از معماری را مطالعه كند به همین جهت برای دیدن معبد ها و زیارتگاه ها به سرتاسر ژاپن سفر كرد . او برخلاف بیشتر معماران امروزی ، تحصیلات رسمی در مدارس معماری نداشته است وتعالیم خود آموخته و غیر آكادمیك خود را به عنوان یك معمار با سفرهای آموزشی به اروپا و آمریكا و آفریقا و مطالعه بر روی خانه های فرانك لویدرایت و كارهای مدرنیسم قدیمی (كلاسیك) تكمیل كرد .

او از بانفوذترین معماران پست مدرن نسل دوم ژاپن محسوب می شود ، توجه عمده وی بر تلفیق فرم های مدرن با مفاهیم و شیوه های سنتی ژاپن استوار است ، به بیان دقیقتر ، هدف او تغییر معنای طبیعت از گذرگاه معماری است . وی در سال 1970 دفتر معماری تادائو آندو و همكاران را تاسیس كرد و در سالهای 1978 و 1988 و 1990 میلادی به سمت استاد دانشگاه های یال آمریكا ، كلمبیا و هاروارد انتخاب شد و تاكنون بیش از 150 پروژه معماری را طراحی كرده است .

 

ویژگی‌های معماری تادائو آندو :

معماری آندو ،‌ مجموعه‌ای از تركیبات شگفت‌انگیز فضا و كاربردی و هم الهام‌بخش است و وقتی كسی در فضاهای ساخته شده توسط او حركت می‌كند،  مدام لحظات غیرقابل پیش‌بینی را تجربه می كند. او مكان‌هایی برای زیستن می‌آفریند و در پی خلق طرح‌هایی انتزاعی در درون منظر طبیعی اطراف نیست. او وسواسی عجیب در ساخت و استفاده از اشكال بتنی ، برای رسیدن به ساختاری كامل و تمیز و ظریف دارد . حتی ،  اخیراً از سیمان به‌عنوان مادة اولیه ساختمانی بهره می‌برد و این دقت ناشی از آموزش‌هایی است كه در دوران كودكی به عنوان شاگرد نجار دیده است. در واقع ، پاویلیون ژاپن برای نمایشگاه  ( EXPO 92 ) اسپانیا را نیز ، تماماً از چوب ساخته است. تقریباً تمام پروژه‌های آندو ، در ژاپن قرار دارند و بیشتر در ازاكا ،‌ زادگاه آندو واقعند. او علاوه بر تعدادی بنای مذهبی ، موزه‌ها و ساختمان‌های اداری ، دفاتر ، كارگاه‌ها و مراكز خرید بسیاری  نیز طراحی كرده است. البته تمام این تجربیات حرفه‌ای او . از طراحی فضای مسكونی آغاز شده است. خانة آزوما ، كه آندو در زادگاهش ازاكا ،  در سال 1977 طراحی كرد ، یكی از اولین پروژه‌های او بود و توانست جایزة اول مؤسسة معماری ژاپن را در 1979 به خود اختصاص دهد. او فضاهای مسكونی قابل توجهی طراحی كرده است. از خانه‌های تك‌خانواری و چند خانواری گرفته تا فضاهای اداری مسكونی و مجموعه‌های آپارتمانی.

كارهای آندو ، ساختار غیرمعمول و عجیبی دارد. ژر‏ف‌نگری قدرتمند او ، توجهی به جنبش‌ها  نظریه‌ها و سبك‌های رایج معماری ندارد و فضاهایی را با استفاده از فرم‌ها و تركیب‌بندی آنها می‌آفریند كه عمیقاً وابسته به نوع زندگی است كه قرار است در فضا اتفاق بیفتد. یك نكتة كلیدی در فلسفة معماری آندو خلق  محدوده‌هایی است كه در درون آنها دامنه‌های ذهنی می‌آفریند ، فضاهایی كه در آنجا ، مردم با عناصری مانند نور و سایه ، آب و باد ، به دور از آشفتگی‌های محیط شهری پیرامون در تعامل، قرار می‌گیرند. او به عنوان یك معمار تجربی، با هیچ درجة دانشگاهی یا حتی آموزش‌های تخصصی نزد معماران برجسته، مطالعات بسیار گسترده‌ای را در كنار سفرهای تحقیقاتی به اروپا و آمریكا داشته است و بناهای تاریخی بسیاری را از نزدیك مطالعه كرده است. آندو در تمام این سفرها ، دفترچة طراحی جزئیات ساختمانی را با خود داشته و از این بناها،  طرح‌ها و اسكچ‌هایی را تهیه كرده است  و به گفتة خودش ،  به‌شدت از فضای پانتئون در رم و پله‌های مارپیچ یكی از طرح‌های تخیلی پیرانزّی ، معمار قرن هیجدهمی متاًثر است. او ، در سخنانی پس از دریافت جایزة  ( Laureate 1995 )  گفته است :

 برای من ، معماری كردن مترادف با فكر كردن است، امروز ، من ، حتی بیش از گذشته ، باید با مسائل و مشكلات معاصر ، درست در زمانی كه به تاریخ رجوع می‌كنم و به آینده می‌نگرم ، روبه‌رو شوم و زمان آن فرا رسیده تا روح خود را قوی‌تر سازم ، به این ترتیب خواهم توانست تا پروژه‌های ساختمانی بیشتری را تحقق بخشم . در جهانی كه ارزش‌ها در آن به سرعت در تغییرند ، امیدوارم بتوانم به ترقی و ترفیع نوعی معماری و نوعی شهرسازی كمك كنم كه متضمن انسانیت با پایداری علاقه و عشق  باشد . ”

آندو ، با وجود استفاده از مصالح و عناصر یكسانی مثل دیوار و ستون  و طاق ، همیشه تركیباتی متفاوت را می‌آفریند كه زنده و پویا هستند. ایده‌های طراحی او و مصالحی كه مورد استفاده قرار می‌دهد، مدرنیس بین‌المللی را به سنت زیبایی‌شناسی ژاپنی پیوند می‌زند  …  یگانگی فضا و طبیعت و استفاده از اشكال هندسی پایة ویژگی‌های ذاتی معماری او هستند. ولی در ورای ایده‌های انتزاعی در طراحی ، معماری او انعكاسی از یك فرآیند بنیادی  در ساختن چیزی برا ی زندگی  است.

آندو ، مصرف‌گرایی متداول در كارهای معماری امروزی را رد می‌كند. او به آشفتگی محیط شهری ژاپن هم منتقدانه و هم احساسی پاسخ می‌دهد. اگر چه آندو مدهای فرهنگی امروزی را رد می‌كند ، از مصالح و فرم‌ها  برای افزودن ماده‌گرایی جامعة مدرن به معماریش بهره می‌برد. به این ترتیب ، ساختمان‌های بتنی و شیشه‌ای او ، انعكاس‌دهندة روند جاری تجدد در ژاپن و جهان است. در تقابل با معماری سنتی ژاپن ، او به خلق خود فضا می‌پردازد. او دیوار را برای ایجاد زون‌های انسانی و خنثی كردن یك‌نواختی فضاها به‌كار می‌برد. این دیوارها از بیرون ، جلوی انعكاس آشفتگی محیط شهری اطراف در بنا را می‌گیرد و از درون فضاهای خصوصی را تعریف می‌كند .

آندو با استفاده از سازه‌های بتن مسلح ، به خلق نوعی معماری جدید می‌پردازد و با استفاده از یك هندسة ساده كه غنا و ظرافت را در اتصالات فضایی مكشوف می‌سازد ، به نوعی معماری می‌رسد كه آرامش و وضوح را كه ویژگی معماری سنتی ژاپنی است در خود دارد . یك نكتة جالب توجه در مورد نحوة ساختمان‌سازی آندو این است كه ، در زلزلة ژانویة 1995 كوبه ، هیچ‌كدام از ساختمان‌های تادائو آندو واقع در كوبه و اطراف آن تخریب نشد . همة این بناها سالم و استوارند. بیش از 30 ساختمان، شامل معبد آبی ( واقع در مركز زمین‌لرزه (، مجموعة مسكونی روكوكو ، خانه‌های شمارةو II  و تعدادی خانه‌های شخصی به‌اضافة مجموعة آموزشی در منطقة‌ هانسین ، هنوز پایدارند.

جوایز :  

. 1985 ،  مدال آلوارآلتو
1986
،  جایزة یادوارة  Arnold W. Brunner
جایزة وزارت آموزش و پرورش ژاپن ،  برای كمك  به رشد و توسعة ‌استعدادهای تازه در هنرهای زیبا
1987
،  جایزة هنری Mainichi  ، برای طراحی پرستشگاه كوه روكو
1989
،  مدال طلای آكادمی معماری فرانسه
1992
،  جایزة معماری كارلزبرگ در دانمارك
1993
،  جایزة آكادمی هنر ژاپن
1995
،  جایزة معماری Pritzker

كتاب‌های نوشته  شده در مورد معماری تادائو آندو :

-  Francesco Dal Co. (ed.), Tadao Ando : Complete works, 1998.
-  Tadao Ando, Tadao Ando : Light and Water,
‏‏2002
-  Werner Blaser, Tadao Ando : Architectur Der Stille / Architecture of Silence, 2001
-  Richard Pare, Tadao Ando :  The Colours of Light, 2000
-  Pham thanh Hien, Abstraction and Transcendence : Nature, Shintai, and Geometry in
    theArtchitecture of Tadao Ando
-  Masao Furuyama, Tadao Ando , 1996
-  Karl Lagerfeld, Tadao Ando – Uitra Hose, 1999.

برخی از پروژه های تادائو آندو ( ۳۵ مورد) :


1) New Modern Art Museum , (2002)
2) Sayamaike Historical Museum , (2001)
3) Suntory Museum
4) Museum Of Wood 
5) Museum Of Literature
6) Nariwa Museum
7) Nashima Contemporary Art Museum , (1992)
8) Foresto Of Tombs Museum




طبقه بندی: زندگینامه و آثار معماران جهان،
برچسب ها: زتدگینامه تادائو آندو، بیوگرافی تادائو آندو، تادائو آندو، تادائو، آندو، آثار تادائو آندو، عکس از آثار تادائو آندو، جدیدترین آثار تادائو آندو، کارهای تادائو آندو، گالری تصاویر آثار تادائو آندو، گالری تصاویر، معبد آب، کلیسا نور، معبد، جدیدترین کارهای تادائو آندو،
[ 1390/07/28 ] [ 06:00 ب.ظ ] [ حمیدرضا جعفری فر ]
.: Weblog Themes By Iran Skin :.

درباره وبلاگ

این وبلاگ برای آشنایی دوستداران رشته معماری خصوصا دانشجویان معماری طراحی شده است. از اینکه وبلاگ من را به عنوان وبلاگ مورد نظرتان انتخاب کردید کمال تشکر را دارم.
مدیر سایت
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
تماس با ما
Google

در این وبلاگ
در كل اینترنت
Online User
IranSkin go Up
بک لینک طراحی سایت